یا حسین
فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را به همه عاشقان اباعبدالله حسین (ع) تسلیت عرض می نمایم
چهار شنبه 7 / 9 / 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : پریسا
 
خبرنامه دانشجویان ایران:به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب باشگاه خبری فارس «توانا»، حبیب‌الله عظیمی معاون کتابخانه ملی ایران در افتتاح نمایشگاه «قیام عاشورا در منابع غیرفارسی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی کتابخانه ملی»، بیان داشت:  قرار بر این بود که اسحاق صلاحی رئیس کتابخانه ملی ایران در جمع ما حضور داشته باشد، که به دلیل مشکلاتی نتوانستند در این مراسم شرکت کنند.

وی اضافه کرد: در تاریخ اسلام یک واقعه بسیار بزرگی اتفاق افتاد که به عظمت تاریخ اسلام است چرا که قیام عاشورا در سال ۶۰ هجری قرار بود در زمان خاصی که پیامبر (ص)‌ مبعوث شد در حالی که آن زمان دوران جاهلیت بود اما مردم را از اوج ظلمت به نورانیت اسلام رساندند، در اواخر حیات پیامبر (ص) زمینه‌های انحراف در اسلام پیش آمد و در زمان امام علی (ع)‌ اوضاع پیچیده‌تر شد و در زمان امام حسن (ع) به اوج خود رسید.
عظیمی ادامه داد:‌ امام حسین (ع)‌ قیام خود را در برابر ظلم آغاز کرده و قیام عاشورا رقم خورد چرا که این قیام بسیار عظیم و بزرگ بود.

* امام حسین برای آزادگان تاریخ یک الگو است

وی افزود: امام حسین (ع) با تمام وجود با اصحاب و یارانش و هرچه داشت به صحنه ایثار، عشق و فداکاری آمد و در مقابل دشمن با اوجی که با شقاوت، ظلمت و اذیت و آزار امام‌حسین را مورد آزار قرار می‌دادند اما ایثار در این مسیر حقیقت‌طلبی پایدار ماند.
معاون کتابخانه ملی ایران گفت: امام حسین (ع) در قیام عاشورا ایثار را به اوج رسانده و برای آزادگان تاریخ یک الگو می‌شود. چرا که در طول تاریخ یعنی از قرن اول و دوم تا قیام‌هایی که درخونخواهی امام حسین (ع) که تا امروز در بیداری اسلامی وجود داشته همان خون و رگ مسلمانان و انسان‌های آزاد بوده که ترجمان شده است.

* مسلمانان نتوانستند عظمت قیام عاشورا را در منابع علمی نشان دهند

وی اضافه کرد:‌ عظمت قیام عاشورا را ما مسلمانان نتوانستیم در منابع علمی خود نشان دهیم چرا که کتابهای بسیاری در عظمت قیام عاشورا نوشته شده است اما همچنان این منابع در عظمت واقعه عظیم عاشورا بسیار اندک است.
عظیمی ادامه داد: هدف ما از برپایی نمایشگاه «قیام عاشورا در منابع غیرفارسی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی کتابخانه ملی» این است که محققان و پژوهشگران درباره زندگی امام حسین (ع) تنها به جستجو در منابع فارسی و عربی نپردازند و به منابع لاتین نیز توجه کنند.

* تعداد منابع لاتین در حوزه عاشورا بسیار اندک است

وی افزود: دسترسی منابع لاتین برای محققان کم است، همچنین درباره امام حسین (ع) و عظمت ایشان در منابع لاتین مطالبی به نگارش درآمده که لازم است محققان در این زمینه کار تحقیقاتی انجام دهند.

* ۸۹ منبع لاتین با موضوع عاشورا در کتابخانه ملی ایران موجود است

معاون کتابخانه ملی ایران گفت:‌ ناشران و محققان مطالبی را که درباره قیام عاشورا مشاهده می‌کنند باید به آن پرداخته و به بازیابی مطالب کمتر پرداخته شده واقعه عاشورا بپردازد و متون تحقیقاتی معتبری را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه ۸۹ منبع لاتین با موضوع عاشورا در کتابخانه ملی ایران موجود است، اضافه کرد:‌ ۸۹ منبع در بخش اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی این کتابخانه با موضوع قیام عاشورا به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، روسی، فرانسه، ایتالیایی و اسپانیایی وجود دارد که از این تعداد ۲۱ اثر مربوط به مقاله انگلیسی و فرانسه و یک اثر مربوط به پایان‌نامه است.
عظیمی ادامه داد: بخشی از این ۸۹ اثر لاتین درباره قیام عاشورا در نرم‌افزاری تهیه شده که حدوداً ۶۰ درصد منابع کتابخانه ملی ایران را در این بخش گنجانده شده که در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.
وی در خصوص نرم‌افزار منابع قیام عاشورا، بیان کرد:‌ از سال ۱۳۵۰ تاکنون منابعی که درباره قیام عاشورا در این کتابخانه وجود دارد به دلیل رعایت قانون کپی‌رایت عنوان اثر و صفحات اول را در دی‌وی‌دی گنجانده و در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد، همچنین بنده از محققان و ناشران دعوت کرده تا در این عرصه وارد شده چرا که در این راستا خلاء جدی وجود دارد و باید محققان و ناشران به آن ورود کرده تا آثار فاخری منتشر شود.

** احمدی: واقعه عاشورا اگر آنچنان نوشته می‌شد دارای مسائل بسیار بود

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی دانشگاهها (سمت) بیان داشت:‌ در زیارت امام حسین (ع) جای «اخوت‌الحسین» خالی است. چرا که برادران امام حسین (ع) جزو اصحاب ایشان حساب می‌شوند اما معتقدم شأن آنها بسیار بالاتر از اصحاب امام حسین بوده و باید در زیارت عاشورا اختصاصاً نام آنها ذکر شود.
وی با بیان اینکه در تاریخ آنچنان که باید و شاید ماجرای قیام عاشورا ثبت نشده است، اضافه کرد: تاریخ هیچ تعهدی ندارد که حادثه‌ای که رخ می‌دهد همه آن را به نگارش درآورند چرا که در گذشته همانند الان نبوده که خبرنگارانی در تمامی مراسم وجود داشته و به نگارش رویدادها بپردازند.
رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی دانشگاهها گفت: واقعه عاشورا اگر آنچنان نوشته می‌شد به نوعی خیلی مسئلت می‌شد و به نوعی در ۸ سال دفاع مقدس ما با ذکر شعارهایی همانند «هیهات من‌الذله»، راه امام حسین (ع) ادامه یافت.
وی اضافه کرد: حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری دانشنامه امام حسین (ع) را در ۱۰ جلد تألیف و تدوین کردند که همه آنها تاریخ است. بنده مورخ نیستم و در رشته تاریخ تخصصی ندارم و اما معتقدم بیشتر از ۸۹ منابع لاتین درباره قیام عاشورا وجود دارد.
حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد:‌ در سفری به آمریکا متوجه شدم که  کتاب‌هایی در آنجا وجود دارد که در اینجا نیست چرا که آنها به دلیل عدم ریشه تلاش می‌کنند نسخه‌های خطی را جمع‌آوری کنند.
وی افزود: داستان قیام عاشورا آنقدر سخت بود که بعد از حادثه عظیم عاشورا برخی‌ها همانند توابین که احساس گناه می‌کردند به قیام برخاسته و کمر به خونخواهی امام حسین (ع) بستند.
رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی دانشگاهها عنوان کرد:‌ در قرن ۳ و ۴ هجری کتابی با عنوان «مقاتل الطابین»‌ از ابوالفرج اصفهانی از نوادگان بنی‌امیه تدوین شدکه باعث تعجب است که یک اموی اینگونه این قیام را نقل می‌کنند.
وی با بیان اینکه ماجرای قیام عاشورا آنقدر حساس است که یک مورخ نمی‌تواند به سهولت از آن بگذرد، اضافه کرد: ابوالعلا معری اشعار زیادی دارد و در اشعار خود از الفاظ فارسی استفاده کرده است. یعنی وی در آثارش چنان از الفاظ فارسی استفاده کرده که احساس می‌کنی یک فارسی‌دان است اما همین شخص در باب امام حسین (ع)‌ و حضرت علی (ع) سه بیت شعر معروف سروده است.
حجت‌الاسلام احمدی گفت: گاندی گفته بود که من هند را به تأسی قیام امام حسین (ع) آزاد کرده‌ام. چرا که گاندی یک شخصیت استثنایی و بسیار تحت تأثیر پیامبر اسلام و به نوعی اسلام قرار گرفته بود و کتابهای مذهبی بسیاری را مورد مطالعه قرار می‌داد.

* امروزه مسئولان به میلیارد بودن افتخار می‌کنند

رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی دانشگاهها گفت: زمانی که گاندی فوت کرد تنها یک عینک، حوله، قلم و کاسه چوبی از آن وجود داشت که امروز مسئولان به میلیاردری بودن افتخار می‌کنند.
وی اضافه کرد: باید ۴ تا ۵ ماه در هند گشت تا محرم را در بین آنها مشاهده کرد یعنی به سهولت می‌توان در هند دید که یک فرد بت‌پرست چگونه عاشقانه سینه‌زنی هیئت‌های امام حسین را مشاهده و یک کارگر چگونه مزد چند روزه خود را برای نذری امام حسین (ع)‌ خرج می‌کند.
حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه بیشترین اشعار اقبال لاهوری به زبان فارسی نوشته است، بیان کرد: شهادت امام حسین (ع) حرارتی را در دل مؤمنان ایجاد کرده که هرگز گرمی آن به سردی نمی‌رود.

** فخر روحانی: بالغ بر ۶۰۰ رفرنس درباره قیام امام حسین (ع) به زبان لاتین وجود دارد

در ادامه این مراسم محمدرضا فخر روحانی عضو هیئت علمی دانشگاه قم، بیان داشت: چند سال پیش در دانشگاه قم یکی از همکاران برحسب اتفاق به بنده گفت که به زبان انگلیسی شعری درباره امام حسین (ع) وجود دارد که بنده اظهار بی‌اطلاعی کردم و حاصل این سؤال این شد که به پروژه‌ای ۱۰ تا ۱۲ ساله بپردازم.
وی اضافه کرد: تا قبل از این سؤال درباره ادبیات عاشورا به زبان لاتین که متوجه شدم یک شعار هندو به نام ساروجین ناعید که در شهر حیدرآباد هند زندگی می‌کرد با زبان فارسی درباره اردوگاه امام حسین (ع) در شب عاشورا و احساسات عاشورایی که در هند وجود داشت به قرائت اشعار پرداخته بود.
فخرروحانی ادامه داد:‌ برای تحقیقات علمی به کشور هند رفته بودم که یک افسر هندو از من پرسید برای چه امری به این کشور سفر کرده که بنده وقتی نام حسین را بر روی لباس او مشاهده کردم با اشاره نام حسین را به آن نشان دادم که او گفت من مسلمان نیستم و پدر و مادرم دارای ۶ دختر بوده که نذر کردند اگر هفتمین فرزند آنها پسر شود نام او را حسین بگذارند که این نشانگر آن است که نام حسین هم بین‌المللی، بین‌الفرهنگی و هم بین‌الادیانی است.
وی افزود: هر کتابی که درباره امام حسین (ع)‌ به زبان لاتین پیدا می‌کنم یکی را برای کتابخانه حضرت قاسم (ع) در کربلا ارسال می‌کنم و معتقدم کتابخانه حضرت قاسم (ع) یکی از بهترین کتابخانه‌های پژوهشی و علمی درباره امام حسین (ع) است.
فخر روحانی با بیان اینکه ادبیات فارسی منتزع از ادبیات اهل بیت (ع) است، بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی تحریم‌ها باعث شد قوه ابتکار و تکنولوژی ما پیشرفت کند و ما به موشک دست یابیم و معتقدم که باید این پیشرفت در حوزه علوم انسانی و ادبیات نیاز حضور داشته باشد.
وی با بیان اینکه یکی از دانشجویان دانشگاههای آلمان پایان‌نامه خود را به «تأثیر گریه برای امام حسین (ع)‌» در سعادت بشر اختصاص داده بود،‌ ادامه داد: اگر ما به موضوعات قیام عاشورا و حادثه عظیم کربلا توجه نکنیم فرهنگی‌ها دلشان برای ما نمی‌سوزد، همچنین ۶۰۰ رفرنس درباره قیام عاشورا وجود دارد که بنده برخی از منابع آنها را تهیه کرده‌ام.
فخر روحانی با بیان اینکه کار پژوهشی در زمینه امام حسین (ع)‌ به گونه‌ایی است که حتی قابل اینکه به محضر غلام امام حسین نیز ارائه شود، نیست گفت:‌ باید درباره امام حسین (ع) اصطلاحات جدیدی در آثارمان داشته باشیم چرا که ظرفیت‌های کار کردن درباره امام حسین (ع) در تمام کشورها بسیار زیاد است.


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

×به وبلاگ من خوش آمدید× این وبلاگ جهت ابلاغ پیام عاشورا است و اینکه هدف از قیام عاشورا چه بوده؟ ممنون میشم با نظر دادنتون منو تو گسترش و ارتقاء این وبلاگ کمک کنین #
موضوعات
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان یا حسین و آدرس ya-hoseyn.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8100
بازدید ماه : 20058
بازدید کل : 82571
تعداد مطالب : 263
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 3